Blog Layout

Manusstudent i praksis hos Filmmagasinet

Celina Jakobsen • nov. 09, 2023

En smak på selvstendighet

Tredjeklasse er alltid et spennende år for studentene. Alt man har lært gjennom de to første årene på NSKI begynner å falle på plass, man ser ting i et nytt perspektiv og innser hvor mye man faktisk har lært. Som tredjeklassing møter man på nye utfordringer, og det stilles høyere krav til selvstendighet.


Spesielt manusstudentene får for alvor kjenne på denne selvstendigheten. Kort tid inn i høstsemesteret tvinges de til å forlate redet og reise ut i verden på egen hånd, i det de begir seg seg ut i: PRAKSISPERIODEN. Manusstudentene er de eneste studentene på NSKI som har praksis, noe som virker fjernt, ukjent, spennende, og kanskje også litt skremmende, for andre NSKIere.


Jeg har tatt en prat med Thomas Jonathan Cassidy, student i 3. klasse manus, for å lære mer om manusstudentenes praksisperiode. 


Tredjeklasse er alltid et spennende år for studentene. Alt man har lært gjennom de to første årene på NSKI begynner å falle på plass, man ser ting i et nytt perspektiv og innser hvor mye man faktisk har lært. Som tredjeklassing møter man på nye utfordringer, og det stilles høyere krav til selvstendighet.


Spesielt manusstudentene får for alvor kjenne på denne selvstendigheten. Kort tid inn i høstsemesteret tvinges de til å forlate redet og reise ut i verden på egen hånd, i det de begir seg seg ut i: PRAKSISPERIODEN. Manusstudentene er de eneste studentene på NSKI som har praksis, noe som virker fjernt, ukjent, spennende, og kanskje også litt skremmende, for andre NSKIere.


Jeg har tatt en prat med Thomas Jonathan Cassidy, student i 3. klasse manus, for å lære mer om manusstudentenes praksisperiode. 

Studentene selv er ansvarlige for å finne praksisplass, men skolen gir god veiledning i prosessen, og bidrar hvis man skulle trenge det. Det var det ikke behov for denne gangen - innen praksisperiodens start hadde alle i klassen funnet en arbeidsgiver.

Filmmagasinet

Thomas tilbrakte sine fire praksisuker hos Filmmagasinet. Her fikk han blant annet prøve seg som filmanmelder. I løpet av praksisen fikk Thomas anmelde totalt tre spillefilmer, under god veiledning av redaktør Eirik Bull. «Jeg hadde ikke mulighet til å møte ham (redaktøren) før på tirsdag (…), og så begynte jeg allerede på onsdag å anmelde en film som heter After Everything.» Thomas forteller at redaktøren ga god hjelp i prosessen. «Alt jeg skrev ble jo sendt til ham, så redigerte han og gjorde det litt finere og flottere, noe jeg satte veldig pris på.» Anmeldelsen av After Everything kan leses her.


I forbindelse med anmeldelse av nykommerfilmer holdes det egne pressevisninger for journalister. Alt dette foregår på Vega Scene. «Vi møter der klokka 9 på morgenen, og da er vi liksom i jobbmodus». Han forteller at dette blir en helt annen filmopplevelse enn om man er på kino med venner eller kjæreste. Hele veien må man tenke grundig gjennom hva man syns om filmen og hva slags inntrykk den gir. «Det blir helt annerledes. Så det var jo noe nytt jeg lærte, men det var utrolig gøy.»


Varierende kvalitet

Uken etter fikk Thomas anmelde enda en ny spilefilm, kalt Voice. «Det var en film som jeg ikke syntes var så veldig bra. (…). Den fikk dessverre en slakt hos meg,» sier han. Det er utfordrende å skrive en negativ anmeldelse. På den ene siden har man et ansvar for å gi en ærlig og realistisk tilbakemelding til de som vurderer å se filmen. Samtidig må man gjøre det på en måte som ikke støter de som har laget filmen. Thomas forteller at han var veldig forsiktig med hvordan han formulerte seg, for å utføre oppgaven best mulig for alle parter. Les Thomas’ anmeldelse av Voice her.


Nettopp denne variasjonen i kvalitet gjør at man virkelig kan verdsette de skikkelig gode filmene. Den siste store oppgaven Thomas fikk under praksis var å skrive en artikkel om storfilmen Sulis 1907, med intervju av en av hovedrolleinnehaverne - skuespiller Rune Temte. «Jeg og redaktøren reiste ned til Drammen (…) og hadde en veldig hyggelig samtale (med Temte) på en kafé langs elven der.» I løpet av dagen snakket de mye om innspillingen. Temte kom også med gode råd til skuespillere. Thomas er nemlig ikke bare manusforfatter, han har også mye erfaring som skuespiller selv. «Det beste rådet han kom med, det var ‘Don’t try. Bare vær deg selv og go for it’.» Det nærmest glitrer i Thomas’ engasjerte øyne når han viderefører dette rådet. Artikkelen, med flere gode råd og historier, kan leses her.


Vellykket praksis

Hva føler Thomas at han sitter igjen med etter fire uker i praksis hos Filmmagasinet? Han forteller varmt om at redaktøren var veldig opptatt av at Thomas skulle få best mulig utbytte av praksisen. For det første har perioden vært veldig bra for nettverksbygging både som manusforfatter og skuespiller, både innen Filmmagasinet og med andre han har møtt gjennom perioden. Han har fortsatt god kontakt med Filmmagasinet, som har gitt ham flere muligheter i etterkant. «Jeg kan fortsatt anmelde filmer for dem, så det har jeg valgt når jeg har mulighet til det. (…) Og jeg er også med i podcasten til Filmmagasinet, så jeg er litt der av og til.» Videre forteller han at han bisto litt teknisk med podcasten under praksisperioden. Etter praksisen har han også medvirket i flere episoder.



Alt i alt er Thomas veldig fornøyd sin tid hos Filmmagasinet. Nå retter han fokuset tilbake til arbeidet på NSKI, hvor han skal begi seg ut på det største prosjektet han skal ha på NSKI: skriving av bacheloroppgaven.


Lurer du på noe om praksisperioden eller livet som manusstudent? Les mer om vårt studietilbud eller kontakt en tidligere manusstudent på anne-vik@hotmail.com

Share by: