Forskning og utvikling

Forskning og utvikling

Ved NSKI Høyskole vil kjernen i FoU-arbeidet bestå av to deler:

Kunstnerisk og Faglig utviklingsarbeid.

Kunstnerisk utviklingsarbeid som kunstnerisk parallell til forskning, er nedfelt i Lov om universiteter og høgskoler. Krav til kunstnerisk kjerne står sentralt, koblet med krav til refleksjon omkring prosess, metoder og kontekst, og synliggjøring av resultat.


Faglig utviklingsarbeid vil dreie seg om utvikling av eget fag eller egen undervisning, og kan i stor grad knyttes opp mot den undervisningen NSKI Høyskole allerede gjør. Her kan man teste ut andre verktøy, metoder, undervisnings- og/eller vurderingsformer. Videre kan det her i stor grad legges opp til tverrfaglige samarbeid.


  • Slide title

    Fra «Versailles»

    Foto: Mads Nygård

    Button
  • Slide title

    Fra «Versailles»

    Foto: Mads Nygård

    Button
  • Slide title

    Huy Le Vo.

    Foto: Kim Jacobsen To

    Button
  • Slide title

    Erlend Rødal Vikhagen.

    Foto: Tøri Gjendal

    Button
  • Slide title

    Foto fra prøver: Tiffany Tang

    Button
  • Slide title

    Foto fra prøver: Tiffany Tang

    Button
  • Slide title

    Fra "Kunsten å overleve døden - en hyllest til Frida Kahlo"


    Foto: Lisa Karina Bakke

    Button
  • Slide title

    Fra "Kunsten å overleve døden - en hyllest til Frida Kahlo"


    Foto: Lisa Karina Bakke

    Button

Her kan du lese om skolens FoU-arbeid.
 

NSKI Høyskole vedtok i 2016 å nedsette en komité for FoU-arbeid. Ambisjonen er å styrke og heve kvaliteten på arbeidet, sørge for nasjonalt og internasjonalt samarbeid og å få resultatene publisert iht. lov om universiteter og høyskoler. Komiteen består av fem medlemmer og behandler søknader om midler, samt fungerer som rådgivende organ for skolens ledelse. Komiteen skal stimulere FoU-arbeid som fremmer refleksjon om innhold, prosess og metoder i kunstnerisk praksis, og refleksjon som bidrar i tverrfaglige diskurser internt i institusjonen og som kan implementeres direkte i undervisningen.


Nåværende prosjekter

  • Kunsten å overleve døden - en hyllest til Frida Kahlo

    Hanne Tveter (Høyskolelærer/lektor ved NSKI Høyskole) har i samarbeid med Øyvind Frøyland (Førstelektor ved NSKI Høyskole) samarbeidet som en del av sitt kunstneriske utviklingsarbeid med forestillinen «Kunsten å overleve – en hyllest til Frida Kahlo»


    Som helaftens versjon ble forestillingen første gang oppført under Oslo Operafestival i 2019. Forestillingen er i stadig organisk utvikling med innspill fra medvirkende. Forestillingen formidles på både norsk og spansk, der Fridas egne ord om livet og kunsten flettes inn i et fengende musikalsk repertoar med kontraster fra det mest sarte og introverte til skarpkantet høygir.


    Tveter forklarer at stykke handler om en kvinne som nektet å slippe kjærligheten, og fant uttrykk for den og livet i kunsten. 


    - Den handler også om å være menneskelig. Å stå i livet med alle delpersonlighetene. Inkludere skaden, skammen og det selvbedraget vi mennesker kan ty til for å holde ut vår egen virkelighet. Jeg ønsker vel å formidle noe om at smerten og sammenbruddet kan bli gjennombrudd i kunstverket «livet», og en befriende dose av både morsom, melankolsk og litt dramatisk meksikansk musikk, sier hun.


    Under en lengre sykdomsperiode ble Tveter, i likhet med Frida Khalo tvunget til tålmodighet, og overgivelse til egen kropp, sjel og kraft.


    - Det ligger en ekstrem kjærlighet og stor investering i å leve som kunstner eller som utøver. Frida malte mens jeg synger, gründrer, søker, tilbyr og sloss for å sette mine egne idéer og musikk ut i livet. Det har vært sånn siden jeg var helt ung, og mer enn en gang har jeg ønsket å gi opp. Men kunsten er større enn logikken, heldigvis, og på den måten skjønner jeg så godt hvorfor Frida malte som hun gjorde. Ironisk nok er det først når kroppens og sjelens smerteterskel tøyes at vi virkelig blir kjent med alle kriker og kroker i oss selv, bekrefter Tveter.

  • Versailles

    Yngve Marcussen (Høyskolelektor ved NSKI Høyskole) har som en del av sitt kunstneriske utviklingsarbeid deltatt i utviklingen av forestillingen «Versailles» av Jesper Halle. 


    Arbeidet har vært et samarbeid mellom dramatikeren Jesper Halle (Professor i scenetekst ved KHiO), teaterkompaniet Teater Joker og deres kunstneriske leder Niels Peter Underland (Dosent i Teater ved OsloMet) og Dramatikkens hus.  


    Forestillingen hadde premiére 22. november 2019 i Bærum kulturhus, med støtte fra Spenn, Fond for Lyd og Bilde, Fond for Utøvende Kunstnere, Det Norske Komponistfond, Bergesenstiftelsen, Institutt for estetiske fag Oslomet, Dramatikkens Hus, Bærum Kulturhus og Oslo Kulturskole.


    Forestillingen er Halles første scenetekst utviklet gjennom Dramatikkens hus sin verkstedsordning, og prosessen har pågått over tre år. Marcussen har deltatt på alle verkstedene, samt på en arbeidsvisning på Scenetekstivalen i Tromsø, våren 2018. Basert på erfaringene fra de 11 forestillingene ensemblet rakk å spille før Covid-19 satt prosjektet på vent, ønsker Teater Joker å videreutvikle og ytterligere forbedre forestillingen vinteren 2021 før en nypremiere i april 2021. 

    Marcussen, Halle og Underland vil sammen arbeide videre med forestillingen som tverrfaglig FoU-arbeid på vegne av sine tre utdanningsinstitusjoner.


    Lenke til forestillingen.





  • Byen av glass. 5. desember 2020, Vega scene

    «Byen av glass» er et samarbeid mellom NSKI Høyskole og Unge Viken Teater, et profesjonelt, regionalt teater i Viken med base i Lillestrøm. De produserer omreisende teater for barn og unge, og spesialiserer seg på å utvikle ny dramatikk og nye forestillinger for et ungt publikum. Studentene skal den 5. desember være skuespillere i en arbeidsvisning på Vega Scene/Ingensteds av stykket «Byen av glass» skrevet av Erlend Rødal Vikhagen med Huy Le Vo som regissør.


    Prosjektleder og dramaturg Øystein Ulsberg Brager sier om prosjektet: «Erlend er med i vårt Debutantprogram, der vi følger fem dramatikere gjennom et helt år mens de skriver sitt første helaftens verk. Den 5. desember avslutter vi året med lesninger av de fem nye skuespillene på Vega Scene og Ingensteds. Norsk teaterbransje er invitert for å oppdage fem nye dramatikere - og ettersom NSKI Høyskole er med får de oppdage 14 nye skuespillere med det samme! Vi ville ha studentene med på laget både fordi stykket krever et stort ensemble, og fordi vi tenker det er viktig at profesjonelle teatre som oss samarbeider med skuespillerutdanninger. Det er en god måte for oss å bli kjent med dere, og dere å bli kjent med oss, noe som er positivt for alle parter.»


  • New Play Development: How Language Can Inform Sensory Exploration of Character Action

    “New Play Development: How Language Can Inform Sensory Exploration of Character Action”


    NSKI Høyskole staff members Yngve Marcussen and Tiffany Tang are working with NSKI graduate Sofie Frost - a spoken word poet currently working on her Masters thesis at KHiO - and the NSKI Alumni Studio to investigate new writing in a workshop format. The workshop is in partnership with KHiO, as part of Sofie’s preparation to her Masters Thesis. It involves five NSKI Høyskole graduates taking part as actors. As one of the characters in the play is written as a transgender male, one of the NSKI graduates who identifies as a transgender male was invited to join the cast, so that we could prioritize accurate representation in fulfilling the goals of the project. As the actor stated that this inclusion is rare, we also prioritized clarifying that he was not expected to be a spokesperson for his community, and encouraged research on the part of the cast to educate themselves about the transgender community as part of their homework. The rehearsals have focused on developing “reference points” for each character - a word or theme that becomes a touchstone for sensory choices - and then using these reference points to make strong sensory choices that then fill the text. This is an experimental approach that leverages the fundamentals of method acting more closely with the language of the text, through investigating how language can inform sensory exploration of character action.


Tidligere prosjekter

  • NSKI Høyskole Ekstern Regi Project in Residence at The CRY HAVOC Company

    A case study of international collaboration between a university acting program in Oslo, Norway and a not-for-profit theater

    company in New York City


    Av: Kitt Lavoie

    Førstestillingslektor Skuespillerfag

    NSKI Høyskole, Oslo, Norway

  • Ensemble Thinking Tilrettelagt for skuespillere

    FoU-arbeid ved NSKI Høyskole utført av Karen Høybakk Mikalsen.


    Les mer her:

  • Body awareness in acting

    A case study of TRE as a supporting tool for drama students’ personal and professional development.


    Av: Cathrine Scharff Thommessen & Marit Fougner

Share by: