Tilbake til røttene
Til høsten har han premiere på stykket Ødeland som regisseres av Hålogaland Teaters egen teatersjef Egill Pálsson.
- Jeg gleder meg masse. Å spille Ødeland blir veldig spesielt, for stykket handler om nedbrenningen av Nord-Troms og Finnmark etter andre verdenskrig og hvordan det aldri ble etterforsket i ettertid. Stusset liksom ikke over det da jeg var liten, men jeg trodde at hele verden ble bygd i 1952, forklarer Ivar.
Bruker mye av det han lærte på NSKI Høyskole
Til forarbeidet med stykke har han fått god bruk for det han lærte på NSKI Høyskole.
- Hver produksjon er jo forskjellig, regissørene jobber på forskjellige måter og formene varierer. Plutselig trenger jeg å jobbe med et eller annet jeg aldri har gjort før, eller finne frem en helt spesifikk øvelse for å grave målrettet mot en spesiell produksjon eller setting, ofte er det nok å være med på den kollektive dansen, sier han.
Han forteller at mye av det han lærte på NSKI nå er integrert i arbeidshverdagen og kommer naturlig, uavhengig av produksjon.
- Jeg bruker sansing (ett av hovedfagene på NSKI Høyskole) en del, men også musikk mye. Det er nok en stund siden jeg har satt meg ned og jobbet konkret med
de fem spørsmål for eksempel, men jeg bruker flere av øvelsene vi lærte på NSKI uten å tenke over det. De er jo på en måte allerede ganske innebygd i mitt møte med nye scener, avslutter han.
Komedietradisjon
Det å jobbe med komedie er heller ikke fremmed for Kristoffer. Siden han gikk ut av det som var NSKI Fagskole, har utdanningen blitt et bachelorstudie og studieforløpet har derfor endret seg noe. Tilbake i 2012 underviste vi nemlig i faget komedie i ett helt år.
Komediefaget er like viktig som før, men er nå godt integrert i bacheloren i skuespillerfag. Faget fokuserer mye på karakterbygging og karakterbrist og som profesjonell skuespiller benytter Kristoffer dette aktivt når han jobber.
- Ja, jeg skreller karakteren som en løk, leter etter lag for lag og bruker det som passer. Man må hele tiden lete etter nye ting og nye varianter, forklarer han.
Denne måten å lete frem en karakter på lærte han hos oss.
- Jeg finner ut hvordan karakteren står, ler, gråter, sitter, prater osv. Så ser jeg på forhistorie og hendelser i livet. Jeg bruker teksten aktivt for å finne så mye informasjon jeg kan, fra det karakteren sier og det de andre karakterene sier om min karakter, sier han.
Kristoffer forklarer også at medskuespillerne gjerne har flere innganger inn i karakterarbeidet.
- På institusjonsteater møter man jo mye folk fra forskjellige skoler og hver og en bruker det de har lært. På NSKI var det kanskje litt mer sansebruk i leting etter karakter, samt å kjenne det på kroppen og å gå ut i karakter. Dette er kjempenyttig når man lærer og går på skole, avslutter han.
Masse tvi-tvi, gutter! Vi heier på dere og regner med å se mer til dere i fremtiden!
PS: Visste du at Ivar også jobber aktivt med musikk?
Les mer om forestillingen Farvel av Kompani Krøbel der Ivar Beddari er komponist.
Takk for at du meldte deg på vårt nyhetsbrev!
Oisann! Det skjedde en feil under registregingen av din kontaktinformasjon. Prøv igjen senere!